Kapitel 18, Ma passion sur le Net: Emma er vild med cirkus, og Lucas er den store bagemester. De bruger nettet til at få nye ideer til, hvordan de kan udvikle deres interesse og se, hvad andre med samme passion kan præstere. Emma har fundet en video om Cirque du Soleil, og Lucas en video med en ferm og fotogen cupcakebager.

Kapitel 19, Je présente ma passion: Da hver enkelt elev i dette forløb skal have lov til at arbejde med noget, de selv personligt brænder for, kan vi ikke give eleverne det sprog, de hver især får brug for. I stedet får de hjælp til selv at finde det nødvendige ordforråd, og de får hjælp til at strukturere processen ved at følge Emmas og Lucas’ arbejde.

Kapitel 20, Mon story-board: Emma og Lucas går seriøst til opgaven med at lave en video om deres interesse! De ved, at de skal gøre sig umage, hvis nogen skal gide se netop deres video. Et storyboard er en god hjælp, og når eleverne har set, hvordan Emma og Lucas gør, er de klar til at lave deres eget storyboard til det afsluttende projekt.

Projet 7, Nos videos: Eleverne skal repetere, samle og reorganisere de færdigheder og den viden, de har tilegnet sig i løbet af arbejdet med hele forløbet Ma passion. De skal på baggrund af deres storyboard fremstille en video og rette deres produkt mod jævnaldrende, der ikke kender til deres interesse/passion. Endvidere skal de oprette en digital kanal, der samler gruppens videoer. Bemærk, at vi i dette bogens sidste kapitel har valgt et FM-mål, som hører til i første fase af arbejdet på næste trin, dvs. til målene efter 9. klasse.